Zaterdag in Peterborough: let's party!

11 september 2016 - Peterborough, Canada

Vandaag was de dag die we ook hadden geblokt in ons reisschema. Alweer een week geleden was ons eerste "blokpunt" de cowboywedding van J.J. en Dana en vandaag stond in het teken van het verjaardagsfeest voor tante Willie vanwege haar 80-jarige verjaardag.
We begonnen de dag echter met een breakfastappointment met Warren, Ellie, Hennie en Peter. We hadden ze uitgenodigd voor het ontbijt buiten de deur, om de verjaardag van Warren te vieren. Hij is vandaag 58 jaar geworden.
Dat was een heel leuk begin van de dag met koffie, sausages, toast, eggs, etcetera.
Na het ontbijt zijn we met Hennie en Peter naar de local farmermarket gereden. Een leuke kleinschalige markt met van alles van locale producenten. Margo was vooral geïnteresseerd in aanbieders van handgemaakte yarnbowls. Het aanbod was niet zo enorm, maar ze kreeg wel een kaartje mee van een winkel in Peterborough...........
Thuisgekomen zijn we lekker samen buiten gaan relaxen. Soms even schuimend voor de regen, die in geringe mate viel.
Wel jammer dat onstabiele weer juist op een dag dat tante Willie haar tuinfeest geeft. Maanden zitten ze in Peterborough te smeken om een flinke bui en dan dreigt dat juist te komen op een dag dat je het niet verlangt.
Al wachtende op de komst van Janet en Keith, die met ons naar de party zouden gaan, kwam Margo op het idee, dat ze nog wel even naar die breiwinkel wilde gaan.
Dus zijn we nog even in de auto gestapt voor een ritje downtown. Einddoel was Rogersstreet aan de andere kant van de rivier. Het bleek niet echt een winkel te zijn, maar een schuurtje achter de woning.
Harry waagde zich niet naar binnen, maar zocht een steen langs de straat waar hij zijn digitale TROUW kon lezen. Margo naar binnen en ja hoor: ze kwam met twee yarnbowls naar buiten én met een lege portemonnee, haha
Terugkerend aan Barnardo waren inmiddels Janet en Keith ook gearriveerd. Na een warme begroeting werden er direct weer allerlei wetenswaardigheden uitgewisseld. Wij namen onze tijd, want de party van tante Willie was immers een open receptie. Dan had Alida toch wat anders in gedachten en zij belde dat ze graag wilde dat wij zouden komen, ze wilden nl wat officiële presentaties doen.
Wij zijn er naartoe gewandeld en troffen een feestelijk versierde tuin aan met heel veel bezoek van familie, vrienden en kennissen van tante Willie. Heel leuk!!!
Alida en Tim hadden de tuin ook voorbereid op evt komende buien, een groot zeil maakte de hele tuin haast overdekt. Good work, maar het weer is altijd de baas.........
Natuurlijk begonnen we met de begroeting van de jarige Jet en daarna begroeting van allerlei mensen die we meer en minder al eens hadden ontmoet in de loop der jaren.
We waren vooral benieuwd naar Orion de zoon van Liz en Paul. Hij is iets ouder dan onze kleinzoon Roan en we hadden hem nog nooit ontmoet. Het is een hele leuke boy en wanneer hun plan om naar Holland te komen doorgaat, is er voor hem zeker plaats in ons huis. Kan hij ook mooi samen spelen met Roan.
Andy was ceremoniemeester en hij kondigde wat optredens aan van vrienden én van de gezusters Johanna en Alida.
Het viel met de regen erg mee, maar Johanna en Alida waren nog maar net aan hun voordracht over de levensloop van tante Willie begonnen of de wind nam het voortouw en trok de gehele overkapping van zeil de lucht in. Alle aandacht werd plotseling verlegd van de gezusters naar de "downburst". Sommigen probeerden nog de wind een beetje te kalmeren of trokken aan het zeil, maar de wind nam het hele zeil mee de lucht in. Gelukkig raakte niemand gewond.
Na de mooie presentatie van Johanna en Alida was het tijd voor het zingen van "Happy Birthday". Natuurlijk mocht de Nederlandse tekst van "Lang zal ze leven" niet ontbreken en ook die werd door opvallend veel aanwezigen uit volle borst meegezongen.
De rest van de middag werkte het weer keurig mee en tot het einde is er geen druppel regen gevallen.
Na een poosje verlieten de kennissen het feest en bleef de familie over voor een heerlijke buiten maaltijd. We hadden een hele fijne middag en tante Willie was erg onder de indruk dat iedereen voor haar was gekomen en dit alles voor haar hadden georganiseerd.
Begin van de avond ging iedereen weer naar zijn/haar eigen huis, wat voor sommigen nog een heel reisje was.
Onze tijd in Peterborough raakt ook behoorlijk op en morgen zal dan ook in het teken staan van nog veel mensen ontmoeten die we maandag weer gaan verlaten (voor enige tijd...........)
Good night, sleep well.

1. Hennie Tiesma:
    12 september 2016
    It was a wonderful celebration of a dear tante Willie's 80th birthday!